Avisartikler 2010, 1. kvartal

Vælg nogle bedre venner, Margrethe, Trykt som vris i Ekstra Bladet den 22. marts 2010

Skulle kronprinsesse Mary have forladt selskabet, da Rigmor Zobel trådte ind i stuen?

   Selvfølgelig skulle Mary ikke det. Man slår ikke hånden af en veninde, fordi hun har begået en brøler. Og et dannet menneske rejser sig ikke op og forlader selskabet, fordi en person, man ikke kan lide, viser sig i døren.

   Det får mig til at tænke på, at jeg i onsdags var til koncert i DR’s koncerthus. Da DR’s musikchef ville præsentere Mogens Lykketoft for mig, fjernede Lykketoft sig i store spring og med mærkelige abeskrig fra mig.

   Kronprinsessen derimod er jo et dannet menneske, og man må desuden indrømme, at Rigmor Zobel pynter på ethvert selskab, hvilket selvfølgelig ikke er nogen adgangsbillet til at bryde loven.

   I øvrigt er ideen om et kongehus jo skrupskør. Den hører korstogstiden til. Men da nutidens dronning og prinsgemal ikke bestemmer andet end at de skal køre i guldkaret 1. nytårsdag, så har vi vel kun kongehuset som et symbol på fædrelandsfølelsen. Og det kan godt være tiltrængt.

   Det, jeg har mest imod kongehuset, er deres omgangskreds, disse mærkelige hofjægermestre, enkebaronesser og lensgrevinder. Jeg troede den slags var afgået ved døden sammen med C.F. Tietgen og kejserinde Dagmar. Hvis ikke man læser Biled Bladet meget omhyggeligt, ved man jo slet ikke hvem disse indehavere af titler fra ”Sommer i Tyrol” og ”Den glade Enke” er.

   Er det penge-aristokratiet? Det er jeg ikke engang sikker på. Jeg synes der er for meget tynd slotsaftapning og Eremitagens lykkeriddere over Amalienborgs venner.

   Jeg ved godt hvad Margrethe vil sige til det. Nemlig at hun ikke blander sig i mine venner ( det er der til gengæld mange andre der gør, skal jeg hilse og sige! ), og så skal jeg heller ikke blande mig i hendes.

   Men den går ikke. Man bør have gjort sig fortjent til at omgås vores på flere måder udmærkede statsoverhoved. Hun er dronning for brugsuddeleren i Nørre Snede som for skorstensfejeren i Helsinge. Så kan det ikke nytte, at hun kun omgås pengefolket, og - bortset fra Mærsk McKinney Møller -  ikke altid i den ædleste aftapning.

   Margrethe og Henrik har gode interesser. Hvorfor ser vi dem ikke sammen med vore bedste komponister, en klassiker som Per Nørgård, en folkehelt som Kim Larsen?

   Både Margrethe og Henrik holder af at bruge sprogene. Hvorfor omgås de så ikke forfattere, en Henrik Nordbrandt, en Jane Åmund, en Jette Kaarsbøl?

   Carsten Ulfeldt Jensen, også kaldet Bodega-Jensen, skal de dog holde  sig fra. Hen er i sit begær efter at komme i medierne fuldstændig utøjlelig. Han kunne finde på at kalde Hendes Majestæt for dronningen af Amalienborgs skraldespand. Danmark har aldrig før haft en forfatter med så grimt et sprog som Bodega-Jensen.

   Nej, ham skal du ikke invitere, Margrethe. Men ellers – hvorfor ikke invitere Tina Rasmussen op til Amalienborg, når hun er blevet All England mester, Lotte Friis, når hun er blevet svømme-verdensmester?

   Eller en arkæolog, der har gjort nye opdagelser i undergrunden. Vi har en nobelpristager i udveksling af ioner over cellemembranen, Jens Chr. Skou. Er han nogensinde blevet inviteret til middag og samtale på højt naturvidenskabeligt plan på Amalienborg?

   Vi har et gammel ordsprog der siger: Sig mig hvem dine venner er, og jeg skal sige dig hvem du er.

Jøder flygter fra Malmø, Trykt som vris i Ekstra Bladet den 5. marts 2010

For mange, mange år siden, da jeg var en lille dreng, skete der en dag noget mærkeligt. En ukendt dreng på min egen alder skulle pludselig overnatte i min seng. Og mor sagde: Du må ikke sige til nogen nede i gården, at han bor hos os.

   Jeg husker det så tydeligt. For Villy, som han hed, tissede i min seng om natten. Næste aften var han væk. Da befandt han sig i en fiskerbåd på vej over til Malmø.

   Villy var en lille jødedreng. Og min far og mor var et par af de tusinder af danskere, der hjalp jøderne med at komme i sikkerhed i Skåne.

   I oktober 1943 blev jøderne jagtet i København, men modtaget hjerteligt i nabobyen Malmø.

   Redningen af de 7000 danske jøder fra de tyske nazi-gangsteres klør er en af de ædleste episoder i Danmarkshistorien.

   Nogle af de flygtende jøder blev i Skåne. Andre kom til, bl.a. fra de jødefjendske hetz-bølger i Polen. Så omkring 1970 boede der ca. 6000 jøder i Skåne. I dag bor der kun 3000. De flygter.

   For nu er det i Malmø, jøderne forfølges. Af venstreorienterede bøller og muslimer. De sidste er der over 50.000 af i Malmø.

   At Muhammeds børn hader jøderne og en del forfølger dem må man ikke sige på tv-stationer, i ”pæne” aviser og i kulturradikale partier.  Men i disse måneder bliver jøder altså slået ned på gaderne i Malmø.  Fordi de er jøder. Som i Berlin i 1930’erne.

   Borgmester i Malmø, Ilmar Reepalu ( S ), kan ikke lide at tale om det. For han vinder kun valgene, hvis han taler de 50.000 muslimer efter munden.

   Derfor har medieoverklassens generalstab måttet træde sammen. Politikens Tøger Silketråd, Palme-pris-modtageren og mesteren i bodega-sprog, Carsten Ulfeldt Jensen, samt forhenværende Uffe Ellemann. De har holdt krisemøde på Vartov. Emnet: Hvordan stopper man udbredelsen af disse for islams udbredelse så dårlige nyheder.

-          Ka’ vi da for helvede ikke bare sige, det er nazisterne i Greve, der gør det? siger Carsten Ulfeldt.

-          Der findes kun 50 overvægtige nazi-tosser i Greve, belærer Silketråden. – Der var 7000 muslimer der bombarderede et jødisk møde med livsfarligt kasteskyts. Så den limpind med nazisterne duer ikke denne gang.

-          Ku’ vi så ikke bare sige, det er bodega-danskerne, der hetzer mod islam? fortsætter Carsten Ulfeldt. -  Den plejer i hvert fald mine trofaste journalister på tv-stationerne at tro på.

-          Allah Akhbar! sukker forhenværende Uffe.

Tilfældigvis kommer Lars Løkke forbi, ser Uffe Ellemann og siger: - Hvorfor mænger du dig dog med de to linselus og pralebønner? Er du på vej over i Det radikale Venstre, du, der engang var en stor mand?

-          Jamen borgmester Reepalu siger det er jødelobbyens skyld, svarer Uffe.

-          Det sagde Goebbels også, svarer Lars Løkke.

-          Nej, nu har jeg det udbryder Tøger Silketråd.  - Politiken arrangerer en samlet flugt for alle Malmø-jøderne til Danmark.

-          Bravo, der er humanisme, råber Carsten Ulfeldt.

-          Vi evakuerer de sidste 3000 jøder fra Malmø, siger Silketråden og retter sig i vejret. – En tak for oktober 43.  – Jeg står på Langelinjekajen og tager imod. Og alle Politikens ansatte skal med ned på kajen. De får en isvaffel for det.

-          Bodega-Jensen og jeg kommer med, jubler Uffe.

-          Silketråd, du er genial, udbryder Carsten Ulfeldt.

-          Jeg ved det, svarer Silketråden.

 

Kun nationalfølelsen kan samle os, Offentliggjort i Kristelig Dagblad den 17. februar 2010

Kun nationalfølelsen kan samle os

 

Af Ole Hyltoft

 

Hvor er det religiøse blevet af i mit forsøg på at genopvække nationalfølelsen? spørger Steen Marqvard Rasmusen ( 10.-2. ).

Jamen, Steen Marqvard, nationalfølelsen er religiøs.

Hør her. Jeg går forbi Rundetårn i København. Jeg ser murerne for mig som de gik og arbejdede på tårnet sidst i 1630’erne. Jeg bliver selv en af murerne. Jobbet er hårdt. Murerne havde slet ikke de hjælpemidler, vor tids arbejdere har. Men i 1642 er vi færdige. Og stolte af at have givet København et vartegn, som vores efterkommere i århundreder kan fryde sig over.

Du, Steen Marqvard, er ikke bare skribent i Kristeligt dagblad i 2010. Også du er en murer i Christian den Fjerdes København. Og måske også en biokemiker i 2210. Du overskrider din egen fødsel og død.

De oder til fællesskabet, jeg har forfattet i bogen ”Tør du være dansk?”, er ingen systematisk religion. De rummer ingen skabelsesberetning, ingen lovregler, intet løfte om evigt liv som enkeltindivid.

Jeg vil snarere kalde nationalfølelsen noget naturligt, noget mennesket iboende, noget der opstår af det, der i ”Tør du være dansk?” kaldes hjemlighed.

I enhver af os kan der opelskes en følelse af fælles identitet med alle dem, der har levet og vil komme til at leve under de bestemte stedlige betingelser, som Danmark udgør. I dette landskab, i denne type byer, i dette vejrlig, med dette sprog – og med den historie vi har gennemløbet og den kultur vi har udviklet netop her.

Fællesskabsfølelsen ligger i os. Men vi skal indstille vores sind på den for rigtig at mærke den. Vi kan sagtens ile forbi Rundetårn uden at sanse andet end et højt murstenstårn.

Og hvad er så vundet ved denne nationale indfølingsevne?

En stærkere fornemmelse af at stå på egne ben.

En ophævelse af ensomheden.

En udvidelse af vennekredsen, kan man sige i disse Facebook-tider.

En rigere verden, siden også stenalderdanskeren, stavnsbonden, Dybbøl-soldaten og H.C. Andersen lever inde i mig.

Og til syvende og sidst ophævelsen af min egen død. Når min personlige død indtræder, lever jeg dog videre i det danske fællesskab, jeg er blevet et med.

Men det er klart, at jeg’ets udvidelse til et fællesliv med alle landsmænd forudsætter, at jeg kender mit land geografisk, magter dets sprog, kender de malerier, de bygnings- og musikværker, de bøger, de konger og politikere, der sammen skabte den kultur, vi udgør.

Derfor er den levende tilstedeværelse af kulturarven - i skolen, i Danmarks Radio, i den offentlige samtale os alle imellem - ganske nødvendig. Og at vende ryggen til kulturarven, som så mange har gjort de sidste 40 år, gør nationalfølelsen kraftesløs.

 

 

Hvor bliver kristendommen af i dette fællesskab?

Er kristendommen ikke netop en fællesskabets religion? Står der ikke i Biblen, at du skal elske din næste som dig selv? Og da kristendommens ydre udtryk – kirker, salmer, liturgi – er en del af vores fælles kulturhistorie, er kristendommen også en del af indholdet i det danske fællesskab.

Men ateister har også hjemme her. Nationalfølelsen er vi herboende fælles om. Med Hisb-ut-Tahir, de autonome og åndløse liberalister som undtagelser.

Forveksler jeg romanlæserens indlevelse i andre personer med naturreligionens fællesfølelse?

Det mener jeg ikke. Det er ikke en drømmetilstand jeg henviser til. Nationalfilosofien kræver, jeg påtager mig et ansvar for alle mine medborgere nu og i fremtiden. Jeg er forpligtet til at gøre vores fælles liv bedre, aflevere samfundet i en bedre tilstand end jeg modtog det. Var jeg kun mig selv, havde jeg vel ret til at forspilde mit liv. Men nu, da jeg også er alle de andre, er jeg forpligtet til at lægge alle mine kræfter i for det fælles bedste.

Det er derfor jeg synes de toneangivende i vores land, globalister som de er, skal holde op med at være nedladende over for det nationale fællesskab. Det er i dag det eneste der kan samle os. Det er en udvidelse af hvert individs erfaringer, oplevelser og ansvar, som er til at tage og føle på. En rigdom. Vi har ejet denne rigdom før, i grundtvigianismen, til dels i arbejderbevægelsen, og under besættelsen. Lad os sætte den i højsædet igen.

En humanist af første rang, Trykt som vris i Ekstra Bladet den 15. februar 2010

Engang imellem sker retfærdigheden fyldest. En stor dansk humanist er blevet hædret. Han er forfatter. Men han er ikke blevet hædret for sin litteratur. For noget endnu finere. For sin ædle sjæl, sin humanisme.

Det er den svenske statsminister Olof Palmes enke, der har givet Carsten Jensen 400.000 kr. for hans humanisme.

Palme var selv en humanist. En freds-humanist. Ganske vist tjente det moralske Sverige mange penge på at sælge kanoner til Indien. Og de blev brugt til noget så uhumanistisk som at dræbe og lemlæste mennesker. Men som taler var Olof Palme humanist så det bragede. Og det er ordene der tæller.

Danmarks Radio interviewede Carsten Jensen i et af den slags interviews, der er så sørgeligt få af nu om dage. Sådan et hvor samtalen er gennemsyret af journalistens kritikløse tilbedelse af den interviewede.

Her fik Jensen rigtig taget bladet fra munden og slået fast, at det danske folk og dets politikere er rådne, og at danske politikere bruger et forfærdeligt ”bodega-sprog”, især over for muslimerne.

Nu vil nogle nok spørge, om det er så forfærdeligt at bruge ”bodega-sprog”. Her på Ekstra Bladet er vi jo meget glade for drengene i Slyngelstuen, hvor bodega-sproget er i højsædet. Og Carsten Jensen er jo selv til hverdag – når han ikke modtager store priser – en frejdig bruger af bodega-sprog. For eksempel kalder han Pia Kjærsgaard ”en mumlende posedame” og ”dronning af en skraldespand”, ligesom han har kaldt samme politiker for ”oldingefikseret” og spurgt hende ”om hun kan smage på en mands sæd hvad han har drukket dagen før.” ( Alle ytringerne har stået i Politiken. )

Jo, hvad angår bodega-sprog er forfatter Jensen en mand, der ved hvad han taler om, selv om hans bodega-sætninger ikke når vor egen Slyngelstues humoristiske niveau.

I sin takketale i Stokholm brugte Carsten Jensen dog slet ikke bodega-dansk. Han holdt nemlig sin tale på engelsk. For at svenskerne ikke skulle blive stødt af at lytte til de antihumanistiske danskeres sprog.

Nogle vil måske mene, at Carsten Jensens tale i Stokholm – fuld af dansker-had som den er - er at sidestille med den danske statsminister Corfitz Ulfeldts landsforræderi i 1658. Ulfeldt var en kassebedrøver af værste skuffe. Han ragede til sig af statskassen. Og da han ikke kunne snyde statskassen og den danske konge for flere penge, gik han over til den svenske konge, Carl X Gustav, der da også skænkede ham en del godser for ulejligheden. Dette skete på et lidt penibelt tidspunkt for Danmark. For Carl X Gustav var på vej over isen på Storebælt for at erobre og plyndre landet.

Man må nok også sige, at hvis Carsten Jensen havde levet i 1600-tallet, var han sikkert blevet halshugget, da han vendte hjem med sine 400.000 judas-kroner. Men som landet ligger nu, krummer ingen et hår på hans hoved. For selv om Carsten Ulfeldt Jensen er humanist, er han ingen provokerende humanist. Hans meninger ligger altid i tråd med de meninger, som kulturlivets magthavere, Carsten Jensens arbejdsgivere, har. Bare formuleret lidt mere vulgært.

Alligevel vil vi også her på bagsiden prise ham for, at han bramfrit har brugt sin ytringsfrihed til at tale ilde om sine landsmænd. Brugt den ytringsfrihed, som han ikke mener, at Kurt Westergaard og andre af hans slags har ret til at gøre brug af.

Nationalfølelsen er god nok, Kronik i Kristelig Dagblad den 6. februar 2010

Da jeg var barn, dukkede hver tredje måned en mand op og ringede på vores dør. Han kom om aftenen og var i mørkt, slidt tøj. Han blev bedt indenfor, og mine forældre fik en snak med ham, hvorefter far betalte ham sit og mors kontingent til Socialdemokratiet. Han hed inkassatoren.

Jeg går ud fra, der ude på landet også cyklede en inkassator omkring og inkasserede kontingenter til partiet Venstre.

Inkassatoren besøgte flere andre i vores boligkarré. Far og mor kendte dem alle. Mange af disse ægtepar havde, ligesom mor og far, mødt hinanden i DSU. Ligesom Anders Fogh og Anne-Mette mødte hinanden i VU.

Der går ikke længere nogen inkassator rundt for Socialdemokraterne eller Venstre. Partimedlemmerne modtager et girokort, som de kan printe ud fra nettet og indbetale ved at trykke på netbankens taster.

Sammenholdet i de politiske partier var ikke det eneste, der bandt folk sammen for 50, 75 og 100 år siden. Familien med forgreninger var fællesskabets kerne. Hos os var tanter, onkler og hele molevitten jævnligt samlet til fødselsdagsfester, hvor vi sang de københavnske revyviser tilbage til Erik Bøghs dage.

Vel var der også dengang nogle i familien der blev skilt, og nogle, der ikke var stuerene efter socialdemokratisk målestok. Men familien var alligevel en del af vores identitet.

Det samme var min fars arbejde og firma. Det glædede mig, når far solgte mange af sine Arako-radioapparater.

Politisk ståsted, arbejdsplads, familie udgjorde de fællesskaber for os, der gav tilværelsen ramme og mening. De udgjorde også nogle begrænsninger, for ikke at sige idiosynkrasier. I min familie lå der altid et tvivlsomt skær over folk, der ikke var socialdemokrater.

I andre verdener fandt man sit fællesskab i uddannelsen. For eksempel den prøjsiske officerselite. Eller i den position, nedarvede besiddelser gav den britiske overklasse.

Disse identitetsskabende fællesskaber er mere eller mindre gået neden om og hjem.

Hvad har vi så nu at være fælles om? For den for tiden grasserende individualisme er ikke nok. At være i et fællesskab er uundværligt for mennesker.

Kan EU erstatte tidligere tiders varme partipolitiske fællesskaber? Nej, EU føles som noget nødvendigt, men også som noget fremmedartet og uoverskueligt.

Globalismen? Den forærer os to kinesiske skjorter i bytte for en fra Ikast. Hurra for det!

Men så titter Twitter og Facebook frem. De fællesskaber har succes. Og dog, er din Facebook-vens virtuelle oplysning om at man kan få tolv flasker billig rødvin i Brugsen i Birkerød ikke et lidt fattigt fællesskab?

Men Facebook vidner om, at folk søger efter nye fællesskaber.

En amerikansk soldat, der havde deltaget i de grusomme kampe med japanerne på Okinawa i 1945, sad som gammel mand i en tv-udsendelse og funderede over, hvad han og hans kammerater havde længtes efter under krigen. ”Hjemmet”, sagde han, ”hjemmet er den ultimative værdi for hvert menneske.”

Hjemmet udgøres af éns kære og éns venner. Men også af éns modersmål, boligen, hjemegnen, vejrliget. Og så af den historie og den kultur, nutiden er vokset ud af. Han, der bor i Holbæk, har bronzealderens fisker i Isefjorden som et tilstedeværende medlem af sin egen familie.

Københavneren skal huske, at hans fader stod her i Vestervoldgade den kolde nat 11. februar 1659 og affyrede sin muskedonner ind i brystet på den svenske officer, som Carl X Gustav havde beordret til – sammen med 10.000 andre – at indtage, voldtage og plyndre København.

Vores hjem er ikke kun vores egen gade eller hus, men alle de steder, hvor vores sprog tales og hvor vores historie har fundet sted. Grathe Hede. Jellingestenen. Lund med den danske domkirke. H.C. Ørsted og Oehlenschlæger på Langeland. Arbejdernes Fælledpark på Østerbro. Malerne på Skagen. Blicher på heden. Mærsk McKinney Møller over havene og på Holmen.

Til vores historie hører Christian den Andens og Christian den Fjerdes dumheder. Men hertil hører også de talrige danske bønders omsorg for deres jord, så vel som de genialiteter, vores Ole Rømer, H.C. Ørsted, Niels Bohr, Søren Kierkegård, Grundtvig, Jørn Utzon fandt på.

Jo bedre vi kender alt dette, jo mere vi indoptager det i os, jo mere er vi vores egen kulturarv, jo mere er vi vores land, jo mere har vi derved mangfoldiggjort vores liv.

Kald det nationalfølelse. Der er intet ondt i det ord. Det har intet at gøre med nationalisme, den ophidsede massesuggestion, stormagternes befolkninger gik i krig med i 1914. Nationalfølelse er hjemlighed. Det er naturligt. Det er en rolig lykke at kende sit hjem, værdsætte det, tage sit udgangspunkt her.

Nationalfølelse peger ikke kun bagud. Den indbefatter også fremtiden. Vi skal identificere os med vores efterkommere og se frem til et Danmark, hvor forurening er væk, trafikulykker ophørt, svinebaronerne holdt op med at stinke og plage grisene, sygdomme overvundne. Hvor nødvendighedens lov er afløst af kreativitetens.

Nationalfølelse er ånd. Den er der ellers ikke meget af i disse år, da forbrug og detaljerne fra det seneste kvindemord i den grad behersker vores offentlige rum.

Men der forbliver en længsel i os efter ånd, som går dybere end at enhver må blive salig i sin tro og i øvrigt hytte sit skind så godt han kan.

Af de mange faldne fællesskaber står det nationale stadig oprejst. Men temmelig ubenyttet. For det har været hånet, spottet og latterliggjort i mange år.

Nationalfølelsens værdi nummer et er, at den frigør os fra egoismen. Den rummer denne magiske dobbelthed, at vi er os selv. Men vi er også de andre omkring os. Velfærdsstaten siger, vi er forpligtet over for fællesskabet. Men nationalfølelsen siger noget mere. Nemlig at vi er et med vore medmennesker. Ikke i fysisk forstand. For fællesskab er en åndelig tilstand. Men det åndelige fællesskab giver sig fysisk til kende. På fortovet griber vi efter den forbipasserende der snubler. Vi rækker en arm til den blinde, der skal over gaden. Vi trøster et grædende barn. Vi klapper vores ven på ryggen. Vi kysser en veninde. For livet er en hård affære. Og alle omkring dig er kød af dit kød, blod af dit blod.

Vi skal meget mere end nu bevidne fællesskabsfølelsen. Ethvert fremmed menneske, vi møder, skal vi smile til, tale til, rose, røre ved. Vi skal møde hinanden som venner, ikke som konkurrenter, som fjender.

I princippet gælder fællesskabet alle mennesker på Jorden. Men jeg tror ikke det er muligt at skabe den nære fællesskabsfølelse til andre end dem, vi deler sprog, landskab, vejrlig, kultur, grundlæggende livsvilkår med.

Dette betyder ikke fjendskab over for folk uden for den nationale samhørighed. Den identitetsskabende nationalfølelse er bare ikke til stede mellem f.eks. indonesere og sjællændere. Det internationale er et samarbejde. Det nationale er en fælles følelse der overskrider jeg’et. Blicher sagde det så ligefremt og smukt.

 

Så skulle dog alle I danske mænd

af hjertet elske hinanden!

I faren og døden sig give hen

den ene med lyst for den anden!

Det nationalistiske er en bravade.

Det nationale er en inderlighed, der kan fylde velfærdsstaten med mening og gøre døden til skamme. Jeg som nationalt væsen lever videre, selv om jeg som individ dør.

Hvordan samfundet skal indrettes for at alle kan forstå og deltage i denne løftende samhørighed, er en lidt længere historie. Den findes at læse i min nye bog, ”Tør du være dansk?”.

 

DR’s stilfærdige paladsrevolution, Kronik i Jyllands-Posten den 3. februar 2010

Danmarks Radio har i december og januar gennemgået en omvæltning. Næstformanden i DR’s bestyrelse skriver her om, hvad tanken bag dette er: mere løftende og mættende programmer, et tydeligere DR-ansvar for landets kultur.

 

DR’s stilfærdige paladsrevolution

 

Af Ole Hyltoft, forfatter, næstformand i DR’s bestyrelse

 

Gad vist om det er gået op for alle, hvilken omvæltning der er sket med Danmarks Radio de seneste uger. Den største forandring siden generaldirektør Chr. Nissen hældte barnet ud med badevandet for femten år siden. Men også fik politikerne med på at bygge DR-byen med landets smukkeste koncertsal.

Den DR-bestyrelse, der blev sammensat for et års tid siden, har brugt sit første år på at sondere terrænet. Og har nu stadfæstet en linje, der gerne skulle medføre, at DR genfinder sin identitet som dansk folkeoplysnings tv og radio.

Tre af DR’s direktører har i den forbindelse frivilligt forladt DR. Jeg vil ikke påstå, den nu forhenværende DR-ledelse var kulturfjendsk. Men den beherskende, jeg synes tit den eneherskende, målestok for programlægningen var seertallene. Kunstarterne blev tilsidesat. Oplysningsudsendelser blev poppet op, ja, forfladiget. Sproget blev forsømt. Man undgik at opdyrke store kundskabsrige fortællere af Palle Lauring-, Erik Kjersgaard-typen.

Betegnende og meningsløst fyrede DR en af husets få internationalt respekterede medarbejdere, orkesterlederen Per Erik Veng, der havde ført radiosymfoniorkestret frem til dets internationalt høje niveau.

Michael Bojesens højklassede og afholdte pigekor blev fjernet fra P 1 lige før radioavisen kl. 12. Begrundelsen byggede på forkerte oplysninger. DR-ledelsens bevidste eller ubevidste motiv tror jeg var en opfattelse af, at højskolesangen ikke hører vor tid til.

Som JP’s læsere nok husker, var vi et par stykker i bestyrelsen der højlydt vendte os mod denne letbenede politik. Vi tabte stort set alle slagene. Men måske har vor opposition alligevel gødet jorden for det, der nu er sket.

 

Nu er den gamle, alt for byrokratiske struktur revet ned. Kulturen, oplysningen og provinsafdelingen har fået sat bredere mål og fået fagligt dygtige chefer, til dels fra forlags- og bladverdenen uden for DR. Og disse direktører har fået direkte adgang til bestyrelsen. Gitte Rabøl som oplysningsdirektør. Morten Hesseldahl som kulturdirektør. Inger Bach som direktør for en udvidet provinsafdeling. Mikael Kamber som mediedirektør. ( Den der koordinerer programlægningen. )

Efter alt for mange år med ”al magt til embedsmændene” har folkestyret i form af DR’s bestyrelse gjort sig gældende. Og banet vejen for, at seerne og lytterne kan få mere mættende og alsidige programmer, end vi har været vant til. Generaldirektøren har tilsluttet sig den nye kurs.

Jeg siger ikke, at alt nu er godt i DR. Der hersker stadig politisk ensidighed i DR. Ikke i form af røde lejesvende. De røde er jo også blevet omtrent borte på verdenskortet. Men i form af en lovligt ensartet opfattelse af hvad der er god tone. Vi kan kalde den DR’s helligånd.

Efter folkestyrets rask gennemførte felttog imod byrokrati og for er mere meningsfyldt DR, virker Ellen Trane Nørbys kritik af DR-bestyrelsen ekstra hovedløs. Hun vil hellere have en professionel bestyrelse, siger hun.

Hvad er en ”professionel” bestyrelse i DR?

Efter min mening er det en, der har indsigt i det, DR beskæftiger sig med, medier, kultur, sprog, musik. Sådan en bestyrelse har DR i ganske vid udstrækning for øjeblikket – med en tidligere kongelig teaterdirektør i spidsen.

Men Trane Nørby mener givetvis noget andet med ”professionel”. Hun mener en bestyrelse som dem, der leder banker, investeringsfonds o. lign. En bestyrelse af højtlønnede advokater og forretningsfolk. Men, Trane Nørby, har vi ikke lige haft erfaringer med en sådan bestyrelseformand? En cand.polit. og fhv. kreditforeningsdirektør. Han deltog aldrig i debatten om DR, ja, han var tavs som graven. Hans tavshed gjorde, at DR’s daglige ledelse aldrig fik noget frugtbart samspil med bestyrelsen. Under hans - topøkonomens - ledelse fik DR en byggeunderskud på 1,7 milliarder kroner, og hele institutionen vaklede på sine sokler.

 

Nej, det er det danske folk der ejer Danmarks Radio, ikke Advokatsamfundet eller Djøf-forbundet. Så folket skal være med i ledelsen.Den enkleste måde at lade dette ske er, at folketingets partier, som nu, udpeger hver en repræsentant. Han/hun må gerne være mediekyndig og skal i hvert fald være kulturinteresseret.

Dette er vigtigt, fordi DR er landets eneste virkeligt bæredygtige kulturinstitution ved siden af folkeskolen. Af og til er der nogle – oftest med hjemsted i V og K – der sil sælge Danmarks Radio til stanglakrids (hvad der måske vil sige til en australsk eller arabisk milliardær ). Eller bare lukke DR. Men hvad er der så tilbage til at holde sammen på vores lille land? Novo Nordisk? Fodboldlandsholdet? Caroline Wozniacki? De er gode nok. Men de giver ikke den fornemmelse af folkeligt fællesskab som vi får, når vi åbner for radioen og hører rådhusklokkerne, pigekoret eller sidder om søndagen sammen med det halve Danmark og hører Giro 413 eller ser ”Livvagterne”.

DR ER Danmark. Hvis DR da bliver brugt rigtigt. Det er DR ikke blevet fuldt og helt de senere år. Hvad ligner det, at DR – før paladsrevolutionen – udelukkede Dansktoppen fra de populære sendeflader? Raquel Rastenni og hendes ”Her kommer mutter med kost og spand” eller Peter Malberg med ”Du er min øjesten, en bette dejlig en” er ikke verdenskunst. Men sangene er del af vi danskeres hverdagskultur i nyere tid. Den kultur skal DR sørme holde i hævd. Ligesom DR bør holde vore mest populære revyviser i live, fra Erik Bøgh, over Ludvig Brandstrup ( ”Hen te kommoden og tebaws igen” ), PH, Osvald Helmuth, Kim Larsen. Vi skal da kunne de bedste af de viser, vore oldeforældre forfriskede livet med. De er brudstykker af vores kulturarv og bør høres jævnligt på P 3 og P 4, gerne sunget af vor egen tids sanglærker.

Vores sangtradition er også højskolesangene og salmerne. Bojesens pigekor har allerede taget hul på de nye tider og har for begejstrede, fuldbesatte koncertsale blandet dansktop og højskolesange.

Men det er ikke kun den danske sang, DR skal have befriet for smagsdommernes angelsaksiske besættelse. Også de danske symfonier og operaer har DR ansvaret for at holde levende. Hvis DR ikke jævnligt spiller Kuhlau, Hartmann, Horneman, Heise, Gade, Weyse, Lange-Müller, dør disse danske komponister. For ingen andre radiofonier rundt i verden spiller dem. Så uden DR vil Danmark stå fattig tilbage med kun én kendt symfonisk komponist, Carl Nielsen.

 

Ved et selskab forleden kom en mand omkring de 70 år hen til mig og sagde: ”Jeg har fået min opdragelse af DR. Børnetimernes dramatiseringer af Gyngehøvdingen, Oliver Twist, Jorden rundt i firs dage. Poul Reumerts og Bodil Kjers oplæsning af vore klassikere. Meget af min viden om naturen og verdens lande har jeg fået af DR. Og mit sprog har jeg fået af Danmarks Radio. Hvorfor får nutidens børn og unge ikke denne gave?”

En bedre begrundelse for paladsrevolutionens nødvendighed kan ikke gives. I min generation var der mange der fik fast ophold i skønlitteraturens forunderlige have ved at høre Poul Kern læse Martin A. Hansens roman ”Løgneren” højt i radioen. Eller ved at høre Karin Nellemose, Preben Lerdorff Rye, Elith Pio bruge det danske sprogs talrige muligheder for at tolke det skrevne ord fra Leonora Christina til Dostojevskij.

Der er ekstra brug for disse oplæsninger nu om dage. For tidens skuespillere på film og teater bestræber sig på at tale så hverdagsagtigt og utydeligt som muligt. Vi hører ikke ordentligt dansk nogen steder. Det er på tide at nutidens ædleste stemmer, en Henning Jensens, en Søren Sætter-Lassens, bliver bedt om at levendegøre det bedste dansk der er skrevet, en Herman Bangs, en J.P. Jacobsens. Og det skal ske i P1 eller P2, ikke på en isoleret DAB-kanal.

Hørespillene er hørt op i radioen. Det var rimeligt nok. De havde vist udviklet sig til en øvelsesskole for ufuldbyrdede avantgardister. Men dansk litteratur besidder et skatkammer af dramaer, som næsten aldrig bliver spillet på teatrene. Find dem frem, DR, og kald dem til live i radioen. Holberg, Oehlenschlæger, Heiberg, Hertz selvfølgelig. Men der er også andre. En sognepræst i Viborg, Hieronymus Justesen Ranch, skrev i slutningen af 1500-tallet en farce, ”Karrig Nidding”, som folk lo af i århundreder. Ebbe Rodes far, Helge Rode, skrev tankefulde skuespil. Den senere finansminister Edvard Brandes skrev interessante debat-dramaer samtidig med Henri Nathansen og Gustav Wied. Senere kom Soya og Sønderby til.

Hørespiludgaver af disse dramaer vil ikke få publikumstal som Gabolds ”Forbrydelsen”. Men de er heller ikke så dyre. Og DR’s opgave er ikke kun at få kæmpe publikum. DR skal også gøre vores fælles fortid levende.

Hvorfor ikke indlede tv-aviserne med et godt digt eller en god sang?

Anders Lund Madsen brugte for nylig sit Aftenshow til lidt i den retning. Han havde sagt farvel og tak til seerne, da der frem på skærmen tonede et mærkeligt maleri af Poul Anker Bech. Det fik vi så en passende tid at kigge på, inden trinde Madsen fortalte os, at Poul Anker Bech lige var død.

Denne metode kunne tv-avisen også bruge til at inddrage billedkunsten i sin verden. Kom bare i gang, Ulrik Haagerup!

Der er mange andre ubrugte muligheder for et anderledes varieret DR. Selvfølgelig skal DR også stå på hovedet for at være sjov og underholdende og få en masse seere. DR skal bare huske, at den slags gøgl kan de andre tv-selskaber også levere. En af DR’s centrale opgaver er at vise os de værdifulde sager, der ikke er på mode lige nu. Herunder de guldskatte, der skal graves ud af fortidens kæmpehøje.

Paladsrevolutionen har givet grønt lys for dette gravearbejde. Jeg håber medarbejderne vil gribe til skovlene.

 

En heltinde af første rang, Trykt som vris i Ekstra Bladet den 28. januar 2010

Det er en tre uger siden det hændte. Men store gerninger går ikke så let i glemmebogen.

Jeg tænker ikke på øksemandens overfald på Kurt Westergaard i Viby. Jeg tænker på, at den kendte publicist fra de anerkendte cirkler, Karen Thisted, benyttede denne lejlighed til at give sig til kende som den hun er, Danmarks modigste kvinde.

Hun fortalte os læsere her i bladet, at hvis øksemanden var gået ind i hendes hjem, var hun ubevæbnet gået i kamp med ham. Og hun havde gerne ladet sit femårige barnebarn se på, at den afsindige muslim huggede hovedet af sin bedstemor.

Nu er det slet ikke utænkeligt, at Karen Thisted, som den frygtløse furie hun er, havde råbt og skreget sådan til øksemanden, at han havde tabt både næse, mund og økse. Men det sandsynlige er nu, at fru Thisted havde lagt hoved og krop til et sandt blodbad.

Med så høje tanker om sit selvmorderiske mod er det uundgåeligt, at Karen Thisted må have lave tanker om Kurt Westergaard. Kujon, kalder hun den mand, der opførte sig så klogt, at barnebarnet og han selv forblev uskadt, og øksemanden undgik at blive morder.

Nu er det ellers sjældent, at Karen Thisted øver bedrifter, så hun kommer i tv-avisen søndag aften. Hun har ganske vist opfundet underholdningsudsendelsen ”Elevatoren”. En enestående fornyelse af tv-programmerne, der bestod i, at de sædvanlige kendis’er kom ind på scenen efter først at have kørt en tur med elevatoren. Kreativiteten er så imponerende, at mindet om den stadig suger i mellemgulvet.

Siden denne intellektuelle kraftpræstation har Karen Thisted samlet sig om at videregive andres tanker, især forfatteren Benny Andersens. Han er kendt for en sang om at fordrukne folk skal komme godt hjem uden at falde og slå sig. Samt for at han skammer sig over at være dansker.

Benny Andersen og altså også Karen Thisted hører til en lille gruppe af danskere som kaldes café latterne. Fordi de ligesom Holbergs ”Den politiske kandestøber” mest udøver deres bedrifter i fantasien og på café’erne.

En anden i denne kategori er socialisten Klaus Rifbjerg, der i mange år fandt sig godt til rette i socialist-morderen Francos spanske have. Og senere søgte skattely i Malmø.

Café latterne kan ikke lide den talentfulde og iderige Kurt Westergaard, fordi han er helt sig selv og ikke hyler med i det veldresserede café latte-kor.

Spidsen af disse korhylere, Rifbjerg, Benny Andersen, Anita Bay Bundegaard, Uffe Ellemann m. fl., er jo ikke så dumme, at de kalder en mand, der lige har været udsat for et bestialsk mordforsøg, for en kujon. Men Danmarks modigste kvinde er ikke bleg for at give Kurt Westergaard dette spark. Den slags kaldes med et godt gammelt ord for rakkertjeneste.

Det meste af Danmark, ja, af hele verden uden for café latte-kredsen beundrer Kurt Westergaard for den sagtmodige måde han bærer sin skæbne, den skæbne der egentlig er vores alle sammens. Det holder ikke Karen Thisted tilbage fra at rakke ham ned.

Der skal virkeligt heltemod til at rakke en mand ned, der har været sekunder fra at smage en økse i sin hjerneskal og dø for den ytringsfrihed, der er vor vestlige civilisations kronjuvel.

Det heltemod har journalist Karen Thisted. Det vil blive husket.

Døden hos boghandleren, Trykt som vris i Ekstra Bladet den 15. januar 2010

Har du lagt mærke til, at vores førende boghandeler er blevet til kriminalmuseer? På boghandlerens disk og hylde og i hans vinduer flyder det næsten kun med beretninger om giftmord, lystmord, sexmord, seriemord, snigmord, øksemord m.m. Samt et rigt udvalg af torturmetoder, brandstiftelser og andre perversiteter.

Den slags bøger går under betegnelsen krimi. Det er ikke rigtige romaner. Men det ligner. I hvert fald på omslaget og sidetallet.

Krimier mig her, og krimier mig der. Femikrimier for de feminine. Og biokrimier for biologerne. Astro-krimier for science fiction-slugerne. Krimiforfattere i damebladene, i søndagsaviserne og i tv, hvor den ene krimifilm afløser den anden.

Jeg synes det er for meget med al det blod på bogsiderne. Jeg indrømmer, at jeg ikke er upartisk i sagen. Jeg har jo skrevet den vigtigste ikke-krimibog i denne sæson. Bogen om hvad det vil sige at være dansk. Den bog måtte jeg forleden helt ind i boghandelens inderste hjørne for at finde. Mens boghandleren var ved at kvæle mig i alle sine overskårne struber og nøgne modelpiger med dolk i hjertet og blodet sivende delikat ud af mundvigen.

Hvis du åbner for tv, er det første billede du ser en spids kniv presset mod et gidsels hals. Og hvis vi går til den privat meget fredsommelige Kenneth Plummers DR-fjernsyn, så er Sofie Gråbøl og Cecilie Stenspil også ideligt udsat for lemlæstelse og mordforsøg.

Jeg vil ikke påstå virkelighedens knivdrab og økseattentater skyldes krimibølgen i bøger og film. Men en vis afsmitning skal der nu nok være tale om.

Mit lokale folkebibliotek har så mange vægge med krimier, at en udlænding på besøg må tro, at krimi på dansk betyder bog.

I den kolde krigs Østeuropa sagde kommunisterne, at Vestens kapitalisme gjorde folk griske og forbryderiske. I dag kunne de godt tage krimibølgen som bevis.

Da jeg var dreng, udlånte biblioteket ikke kriminalromaner. Hvis jeg ville læse mine kære Jan-bøger, måtte jeg ønske mig dem af skolekammeraterne til min fødselsdag.

Sir Conan Doyles Sherlock Holmes-noveller fik jeg dog læst i en meget ung alder. Det var gys og bæven med interessante indsigter i londonsk ungkarleliv og britisk landadel. Ikke meget vold og blod, bortset fra den frådende køter til Baskervilles hund.

Glem for resten ikke, at Sherlock Homes’ højre hånd, doktor Watson, deltog i englændernes forrige krigstog i Afghanistan, det i 1878, og dér måtte indkassere en smertefuld kugle i skulderen.

Senere læste jeg med velbehag Simenons kriminalromaner. De har nemlig mennesket i centrum – hverken volden eller rebusen.

Rebusen? Ja, de fleste kriminalforfattere skriver romaner som en logistisk opgave. Den ene – ofte usandsynlige – hændelse efter den anden driver romanhandlingen frem. Men menneskefremstillingen er utroværdig. Flad som den avisside, du sidder med i hånden. Dette gælder for eksempel da Vinci-mystriet.

Men gider man læse romaner, hvis man ikke tror, at man også i det virkelige liv kunne møde de mennesker man læser om?

Romaner skal handle om mennesker i knibe og i lykke. Ikke om mennesker, der bliver skubbet ud af bildøre og ind i køleskabe. Og hvor ham, vi kun mødte i første kapitel, dukker op i sidste kapitel og plaffer forbryderen ned. Så helten undslipper den ellers så visse død. Så kære boghandler, prøv at lokke læseren på noget andet end de morderiske bøger!